داستان ها و باورهای زیادی در مورد آکنه، از علت تا راه های درمان آن،  وجود دارد. شناخت عوامل ژنتیک آکنه یکی از بخش های جذاب در دنیای مراقبت های پوستی است. دو جواب به اینکه آیا آکنه ژنتیکی است، می توان داد: بله و خیر.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که ژن مشخصی برای آکنه، وجود ندارد، ولی مطالعات نشان داده است که آکنه به ژنتیک مرتبط است. یک مطالعه بر روی دوقلو هایی که آکنه داشتند، ۸۰% تفاوت در شیوع آکنه توسط ژن ها را توضیح می دهد. مطالعه ی دیگری هم نشان می دهد که اگر اعضای درجه یک شما آکنه داشته باشند، شما با ۴ برابر ریسک بیشتری از سایر افراد آکنه خواهید داشت.

چگونه آکنه موروثی می شود؟

در حالیکه ژن جهش یافته ی خاصی به آکنه ارتباط داده نشده است ولی می تواند ریسک به ارث بردن آکنه در خانواده وجود داشته باشد و ژن های جهش یافته ی خاصی هم هستند که می توانند ریسک پیشرفت آکنه را افزایش دهند. فاکتور های زیادی بر آکنه تاثیر می گذارند از واکنش های سیستم ایمنی شما به باکتری های مرتبط با آکنه تا هورمون ها.

در تاریخچه ی برخی خانواده ها تولید بیش از حد سلول های مرده که به مسدود شدن بیش از حد منافذ منجر می شود، وجود دارد که همین می تواند عامل ایجاد آکنه باشد. برخی پوست های چربی دارند که منجر به گیر افتادن باکتری ها در منافذ و درنتیجه  بروز آکنه می شود. در کنار همه ی اینها، برخی عوامل هورمونی که باعث تولید آندروژن بیش از حد می شود نیز تاثیرگذارند.

برای جلوگیری از آکنه چه کارهایی می توان انجام داد؟

آکنه ۸۰% به ژنتیک مرتبط می شود ولی می توان برای کاهش ایجاد آن کارهایی را انجام داد.

  • استفاده از چای سبز. چای سبز بیشتر از ۵۰% ابتلا به آکنه را کاهش می دهد و می تواند تا ۷۰% از تولید چربی اضافه روی پوست جلوگیری کند. نوشیدن آن توصیه می شود ولی استفاده از چای سبز بر روی پوست تاثیر بهتری دارد. می توانید از کرم یا لوسیونی که حاوی چای سبز است استفاده کنید.
  • خوراکی های ضد آکنه را فراموش نکنید. خوراکی هایی که می خورید تاثیر زیادی بر پوست شما دارد. از مصرف خوراکی های غیربهداشتی پرهیز کنید و به خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان ها مانند ماهی و نیز پروبیوتیک ها روی بیاورید.
  • استرس خود را مدیریت کنید. هنوز محققان نمی دانند که استرس چگونه بر روی آکنه تاثیر می گذارد ولی بسیاری از پزشکان ارتباط استرس را با آکنه تایید می کنند. اگر به باشگاه ورزشی می روید و یا مدیتیشن انجام می دهید، برای آرام کردن ذهن خود در زمانی که احساس ناراحتی یا عصبانیت می کنید برنامه ای را مد نظر داشته باشید.
  • بیش از حد درگیر مراقبت از پوست خود نشوید. زمانی که پوست شما ظاهر مطلوبی ندارد، شروع به استفاده ی بیش از حد از محصولات آرایشی و بهداشتی می کنید؛ درحالیکه مراقبت از پوست نیازمند برنامه ای مرتب و پیوسته است. مرطوب کننده و پاک کننده ای را پیدا کنید که برای پوست شما مناسب است و همواره از همان محصولات استفاده کنید. استفاده از محصولات متنوع می تواند به پوست آسیب برساند. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید می توانید از متخصص پوست کمک بگیرید.
  • با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. اگر آکنه ی شما در حال پیشرفت و یا شدید است، پزشک متخصص می تواند به شما کرم ها و محلول های دست سازی را پیشنهاد دهد تا در روند بهبود به شما کمک کند. در برخی شرایط آکنه نیاز به درصد بیشتری از مواد موجود در کرم های بازار برای بهبود دارد.
  • به پوست صورت خود دست نزنید. یکی از بهترین کارهایی که برای بهبود آکنه می توانید انجام دهید این است که آن را رها کنید، دست زدن به پوست می تواند باکتری ها را در سطح پوست پخش و به سایر منافذ برساند. بدین ترتیب زمان بیشتری برای درمان آن باید صرف کنید.
  • به دنبال محصولات بدون کمدوژنیک، non-comedogenic، باشید. در هرچه که استفاده می کنید از کرم ضد آفتاب تا لوازم آرایشی به این نکته توجه کنید. این لیبل نشان می دهد که محصول طوری طراحی شده که منافذ را از باکتری های منجر به آکنه پاک نگه می دارد.

با استفاده از آزمایش تشخیص اختلالات پوستی هومن ژن می توانید بدانید که آیا پوست شما مستعد داشتن آکنه می باشد یا خیر. با آگاهی از ژنتیک خود و وضعیت پوست خودتان می توانید نشانه های آکنه را از بین برده، و یا آن را کاهش دهید.

گزارش ژنتیکی پوست شما همچنین می تواند به طور خاص بگوید که چه موادی برای پوست شما لازم است. و می توانید بفهمید که چگونه در برنامه ی زندگی خود تغییرات و روش ها و مواد غذایی را وارد کنید که به سلامت پوست شما کمک بیشتری کند.

منبع:

Is Acne Genetic?

ارتباط با ما

.با ما در ارتباط باشید